Vier op de tien Nederlanders heeft onvoldoende financiële buffer

Vooral jongeren hebben geen financiële buffer, blijkt uit onderzoek van Savedo

Amsterdam, 11 juni 2018 – Voor bijna driekwart van de Nederlanders (72 procent) geeft sparen een veilig gevoel. Ruim een derde (36 procent) heeft in 2017 dan ook meer gespaard dan in het jaar ervoor. Desondanks hebben vier op de tien Nederlanders geen financiële buffer. Dat blijkt uit onderzoek* naar spaargedrag en -intentie door Savedo, de baanbrekende online financiële marktplaats voor spaardeposito’s in de Nederlandse markt. Dit terwijl het hebben van een buffer om financiële tegenslagen het hoofd te kunnen bieden, voor meer dan de helft van de ondervraagden (54 procent) het belangrijkste spaardoel in 2018 is.

Een kwart (26 procent) schaamt zich weleens voor het feit geen spaarrekening te hebben. Dat geldt met name voor jongeren: van de mensen tot 30 jaar geeft een derde (35 procent) aan zich hiervoor te schamen, tegenover een vijfde (22 procent) van de respondenten tussen 50 en 59 jaar. Van de 60-plussers schaamt nog slechts zestien procent zich ervoor geen spaarrekening te hebben. Dat komt vooral doordat oudere leeftijdsgroepen überhaupt vaker een spaarrekening hebben – 58 procent van de 60-plussers geeft aan een goede financiële buffer te hebben. Dat is tien procent méér dan bijvoorbeeld de leeftijdsgroep tussen de 30 en 39 jaar (48 procent).

Toch is een financiële buffer niet alleen voor ouderen belangrijk, maar juist ook voor jongere generaties. Alleen hiermee zijn consumenten immers in staat het hoofd te bieden aan onverwachte noodzakelijke uitgaven, zoals een apk-keuring die duurder uitvalt dan verwacht. Onafhankelijk voorlichtingsinstituut Nibud adviseert minimaal tien procent van het netto-inkomen opzij te zetten om een buffer op te bouwen. Met een rente op de spaarrekening wordt deze buffer automatisch groter. Toch weet bijna de helft van de Nederlanders (43 procent) niet hoe ze een hogere rente kunnen krijgen. Hedendaagse financiële technologieën geven spaarders een ruime keus van aantrekkelijke depositoproducten. Zo biedt fintechbedrijf Savedo verschillende termijn- en spaardeposito’s met variërende looptijden en aantrekkelijke rentetarieven van partnerbanken in geheel Europa, waar spaarders eenvoudig een depositorekening kunnen openen.

Christian Tiessen, Managing Director en oprichter van Savedo en CEO B2C van Deposit Solutions, moederbedrijf van Savedo, zegt: “Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen wel willen sparen, maar toch moeite hebben om daadwerkelijk een financiële buffer op te bouwen. Een depositospaarrekening, waarbij spaargeld voor een bepaalde periode vaststaat, kan hierbij helpen. Zo bouw je automatisch een buffer op en profiteer je bij dit soort rekeningen vaak van een hogere rente. Het vakantiegeld dat in mei gestort is, kan hiervoor een goede start zijn!”

* Het onderzoek werd in februari 2018 in opdracht van Savedo uitgevoerd door Panelwizard onder 1.049 respondenten met een leeftijd van 18 jaar of ouder.

Over Savedo

Savedo, de Europese marktplaats voor depositoproducten die actief is sinds 2014, geeft spaarders in Nederland, Duitsland en Oostenrijk eenvoudig toegang tot aantrekkelijke depositoproducten en ‘Flexgeld’- en ‘FlexgeldPLUS’-mogelijkheden in geheel Europa. Het bedrijf is door BankingCheck uitgeroepen tot ‘Best Financial Marketplace 2017’.

Savedo is onderdeel van Deposit Solutions, leverancier van het toonaangevende Open Banking-platform voor deposito’s. Sinds de oprichting in 2011 zijn er meer dan vijftig banken in zestien landen aangesloten op het platform van Deposit Solutions, waaronder marktleiders als Deutsche Bank en Fidelity’s FFB. De retailmerken ZINSPILOT en Savedo alleen al zijn goed voor een omzet van zeven miljard euro aan deposito’s en 130.000 klanten, wat Deposit Solutions een van de snelst groeiende fintechbedrijven ter wereld maakt. Bij het bedrijf werken meer dan tweehonderd werknemers op het hoofdkantoor in Hamburg, Duitsland, en andere kantoren in geheel Europa.